Thales News Release

Starter Kit van Thales en Quantinuum stoomt bedrijven klaar voor post-quantum cryptografie

January 24, 2024

• Nieuwe PQC Starter Kit laat organisaties snel en eenvoudig ontdekken of zij klaar zijn voor post-quantum cryptografie - en het beschermen tegen quantum computing-aanvallen

Thales and Quantinuum Launch Starter Kit to help Enterprises prepare for Post-Quantum Cryptography

Thales, wereldwijd leider in technologie en cybersecurity, introduceert vandaag samen met Quantinuum de PQC Starter Kit. Deze innovatieve oplossing helpt organisaties zich voorbereiden op post-quantum cryptografie (PQC). De kit biedt een veilige omgeving waarin organisaties versterkte encryptiesleutels kunnen testen. Dit geeft hen inzicht in de gevolgen van quantum computing voor de beveiliging van hun IT-infrastructuur.

Driekwart (73 procent) van alle organisaties ziet quantum computing als een bedreiging voor traditionele cryptografie. Desondanks heeft 61 procent nog altijd geen strategie ontwikkeld voor een post-quantum wereld1. Post-quantum cryptografie helpt met het terugdringen van de risico’s op dit gebied. Organisaties over de hele wereld zullen hun ecosysteem van applicaties, data en apparaten die momenteel gebruikmaken van traditionele cryptografie moeten testen. Dit waarborgt dat er minimale verstoringen optreden wanneer het gebruik van protocollen voor quantumveilige cryptografie verplicht wordt.

Todd Moore, global head of Data Security Products bij Thales: “We zijn verheugd om onze klanten deze nieuwe oplossing aan te bieden waarmee zij zich kunnen voorbereiden op het gebruik van post-quantum cryptografie. We begrijpen dat deze disruptieve ontwikkeling op het gebied van cryptografie enorme uitdagingen en complexiteit met zich meebrengt. Met deze kit willen we klanten hulp bieden bij de overstap op nieuwe quantumveilige algoritmen. We adviseren organisaties die niet precies weten hoe ze deze transitie moeten aanpakken met klem om al hun applicaties, data en apparaten die gebruikmaken van cryptografische beveiliging zo snel mogelijk te testen. Dit is essentieel om een soepele overstap op PQC te garanderen. Hoewel quantum computing misschien een toekomstig risico lijkt, maken hackers nu al gebruik van ‘harvest now, decrypt later’-tactieken. Zodoende is het van cruciaal belang dat post-quantum cyberveerkracht nu al op de agenda staat van iedere organisatie”

"Nu het tijdperk van post-quantum ecryptie nadert, is het van cruciaal belang om encryptiesleutels te versterken. Quantum Origin is een unieke technologie die een verifieerbaar willekeurige generatie van getallen naar quantum-toepassingen brengt. Dit resulteert in uiterst krachtige encryptiesleutels. De combinatie van Quantum Origin en de hardware security module (HSM) van Thales levert een sterke oplossing die IT-teams helpt met de overstap op PQC. We kijken ernaar uit om samen met Thales organisaties te helpen om deze overstap soepel te laten verlopen,” added Duncan Jones, head of Cybersecurity bij Quantinuum:

De PQC Starter Kit laat organisaties cryptografische tests uitvoeren in een veilige, digitale laboratoriumomgeving. Met de door het NIST aanbevolen algoritmes in het systeem, kunnen ze diverse beveiligingstoepassingen uittesten op het gebied van onder meer PKI, code-ondertekening, TLS en IoT. Op basis van deze simulaties kunnen zij nagaan welke impact de implementatie van PQC-technologie heeft, zonder processen in hun productieomgeving te verstoren. Hierdoor kunnen organisaties potentiële zwakheden in hun encryptieomgeving identificeren en wijzigingen in hun IT-infrastructuur aanbrengen om zichzelf veilig te houden.

De eerste beschikbare PQC Starter Kit combineert de hardware security module Luna van Thales met de quantum random number generation (QRNG)-technologie van Quantinuum. Organisaties kunnen hiermee op veilige wijze encryptiesleutels genereren en opslaan tijdens het testen van PQC-algoritmen. De Starter Kit combineert een selectie van Luna HSM’s (in de vorm van onder meer een appliance of PCIe-kaart) met Quantum Origin van Quantinuum, wereldwijd de enige bron van geverifieerde quantumentropie. Binnenkort verschijnt er een versie van de PQC Starter Kit voor netwerkencryptie met de high speed encryptors (HSE’s) van Thales.

Lees de case study om meer over de PQC Starter Kit te weten te komen.

1Zwakke punten op het gebied van cyberbeveiliging in gegevens in beweging - Witboek